Malé město se smradlavým duchem

19.02.2013 14:05

Nevím, zda tento příspěvek si může nárokovat dosti pozměněný obsah Kantova kategorického imperativu. Totiž aby se mohl stát obecně platným pravidlem. Snad v to ani nedoufám a budu dál naivně věřit, že na jiných maloměstech to vypadá naprosto odlišně. Velkou chybou tohoto serveru by bylo psát jen o věcech takřka národních či globálních a naše kritika by se tak vyhýbala regionu a našemu nejbližšímu okolí. Ryba totiž nemusí vždy smrdět jen od hlavy, nebo snad ano?

            Mohou vznikat různá hnutí a případné pouliční šarvátky za kulturu. Otázkou však je to, co je a co kultura není. Je kultura jen výčet? Co do ní patří? Například normy, hodnoty, dějiny, věda atd. nebo je potřeba se ptát hlouběji a dát „kulturu“ do dnešních souvislostí a ptát se poněkud radikálněji bez vlastního plácání se po zádech. Možná se i na její definici někdo z nás či z VÁS dostane v průběhu dalších příspěvků, ale o tom zde psát nyní nechci.

            O co tedy jde? Jde mi o problém, který se vyrýsoval v našem malém městečku a je již občas vidět, že se odehrává i v městečkách větších. Totiž to, že blíže nespecifikovaná kultura se bere jako rukojmí. Rukojmí je něco jako prostředník, který vede ke kýženému cíli. Třeba k tomu, aby negativní hrdina dostal vrtulník a prachy a mohl odlétnout z města plného policajtů. Nebo náš rukojmí může být vztyčený prostředník, který zprostředkovává náš postoj k nějaké nadávce na nás nebo gesto pro srozumění faktu naší reakce. Rukojmí může být chápán i jako obrana a ochrana a symbolizuje v té chvíli nepostihnutelnost radikálním útokem. Je tedy potřeba vyjednávat?

            Reaguji na článek, který byl zveřejněn 16. 2. 2013 v Pelhřimovském deníku. Je to jen výsměch kapelám? Nebo to myslí pánové „upřímně“? Nebo je v tom schovaný pejsek? Jde jim vážně o „zkulturnění města“ v tomto případě kulturou hudební? Již úvodní sloupek je poněkud vágní. Teze, že na koncerty chodí málo lidí je problémem i ve městech větších a začínající kapely se vždy těžce prosazovaly. Musely totiž tvrdě pracovat na svém repertoáru a takříkajíc si získat část lidí, kteří na ně budou chodit a platit vstupné. Nyní má toto odpadnout? Pokud kapela stojí lidově za starou belu, kdo na ní bude chodit? Co se týče kapely kvalitní, proč snižovat vstupné? Spousta z nich hraje v dnešní době za cesťák nebo za vcelku směšnou částku, která se rozhodně nevyrovná jejich kvalitě. Není ale nutné se stále orientovat na skupiny, které mohou lidé vidět všude na čím dál dražších komerčních festivalech nebo na každé větší akci. Ale pokud má  pan Háva na mysli třeba Monkey Bussines, chápu, že grant potřebuje.

            Další parádou je bohužel fakt, že se v městečku mém střediskovém otevřel dlouho zavřený klub. Ten jak je vidět docela prosperuje a konkurenci se to bohužel nelíbí. Proto asi hledá městské spojence, kteří mu zajistí nějaké ty dotace, aby mohl konkurenčně bojovat za lepší zítřky, na které si sám není očividně s to vydělat. Nebo chce jen více? Grant by totiž mohl umožnit, aby si dýdžej pozval kapely většího jména. A aby naplnil ke vší spokojenosti „nepsané podmínky“ grantu, pozval by k renomované partě ještě předem domluvenou kapelu ze stáje naše vedoucího „kultury“. Čili začínajících takřka úplně neznámých kapel se tento grant nejspíše obloukem vyhne. Nebo se již tato podobná skutečnost protlačování vlastní stáje v minulosti několikrát neukázala? A proč tuto šanci hrát s renomovanou kapelou umožnit jen začínajícím kapelám a nepodpořit ve větší míře ty stávající, již delší dobu hrající?

            Sporný je i onen slogan, který je výstižný tak pro sedmdesátá až devadesátá léta totiž ono z „garáže na pódium“. Obecně je slogan myšlenková zkratka, která blokuje myšlení. Je výstižný, jasný, stručný a přesvědčivý. A má roli vyloženě manipulativní. Kapel je v Pelhřimově docela poskrovnu a začínající kapel tam je ještě méně. Navíc dostat se "na podium" například do Staré tiskárny není naprosto žádný problém. Záleží jen na domluvě. A ve Sklepě je to obdobné, i když se situace pomalu horší. Z „garáže na podium“ se v souvislosti s malým městem Pelhřimov je jen slogan vhodný pro označení kytar Z-etkové kategorie v Lidlu. Co je ještě dobré poznamenat, že osmdesátá a devadesátá léta se asi už trvale usídlily v našem rockově zapadajícím městě. Podle toho též vypadají Poutníkfesty, Rocksessiony, Rocktea, Rekordy atd. Jak tu může vzkvétat kultura? Grant by pomohl?

            Věty od pana Hávy a Eclera znějí jako kdybych je četl přímo z Rychlých šípů. Jeden řekne nápad a druhý ihned pomůže, aniž by sám od něj zpětně něco chtěl. Rád bych tomu i věřil. A i tomu, že pokud oba dva kluby zažádají o grant, dostanou ho oba dva. Jak to nakonec dopadne? To možná ani neuvidíme, jelikož se to nejspíše nikdo nedozví a když už ano tak poté, co již grant bude vyčerpaný. Pan Háva jako třešničku na dortu dodává, že kapely by se i díky grantu mohly setkávat a získávat zkušenosti. Je skvělé, že se kapely mohou setkávat a že nejsou separované.  Nicméně to nic nemění na faktu, že je to vše sešité horkou jehlou a ideální scénáře se v praxi bohužel nenaplní. Například si nemusí zrovna ty kapely sednout. Nebo „slavná kapela – pozvaná“ hnedka vezme na turné kapelu o čtyři třídy horší. O tom dost pochybuji. Nebo kapely neumějí mluvit a domluvit si koncerty navzájem a akci společně uspořádat? Již na konci článku v Pelhřimovském deníku napsal člověk z mladé kapely o výměnných koncertech. I když souvislost s výše napsaným obsahem je poněkud tajemná.

    Obávám se, že i po grantu nezmění vůbec nic. Jen to, že se pokladna a peníze z ní se rozsypou do různých koutů a v těch koutech se buď rozplynou v kapsách těch, kteří je dostali anebo budou marně zneužity. Pro kapely ostatní se toho nejspíše moc nezmění. Možná si zahrají společně jeden koncert, pokud nebudou předstiženi „lepšími, dosazenými formacemi“.

            Co říci závěrem? Kultura v Pelhřimově rozhodně nevzkvétá. Akce mají podobný ne-li stejný ráz a rádoby úspěšně prodělečné akce nemění svůj formát a styl. Pomalu se to tady stává jednou velkou fosílií. Projekt „z garáže na podium“ není rozhodně to, co by to mělo spasit či přispět ke změně. Slovo kultura se tady jasně stává „levnou štětkou“, která má zaštítit poněkud jiné úmysly. Bohužel to takhle u nás funguje a lidé z odpovědnějších pozic o tom raději nechtějí mluvit. Proto těmto rádoby „skvělým nápadům“ nevěřím z jejich laicky a na oko líbivé podstaty. Možná by bylo potřeba se zamyslet, kde pánové dělají chybu a pokusit se hnijící kulturu zachránit. Pár mušketýrů chránící kulturu tu bylo, ale nedopadli zrovna dobře. Strhané plakáty, házení klacků pod nohy atd. mluvily a sem tam i dnes mluví za vše.  Za sebe i dodávám, že kultura nemůže vzkvétat v městu, ve kterém se zdá, že se usídlila „mafie v malém“.

Efko

 

https://pelhrimovsky.denik.cz/zpravy_region/sef-stare-tiskarny-mesto-by-mohlo-podporit-zacinajici-kapely-pe13.html